REDD BARNA VÅRE Forum Index REDD BARNA VÅRE
VI HAR FLYTTET. NY ADRESSE:
http://r-b-v.net | post@r-b-v.net

FAQFAQ    SearchSearch    MemberlistMemberlist    UsergroupsUsergroups    fchat fChat  RegisterRegister  
  ProfileProfile    Log in to check your private messages Log in to check your private messages    Log in Log in 

Bv på mediatrening.

Post new topic   Reply to topic    REDD BARNA VÅRE Forum Index -> -->Mediakritikk relatert til manglende innsatts for barnevernsoffer
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Charlotte Eriksen

PostPosted: Wed Mar 01, 2006 7:51 pm    Post subject: Bv på mediatrening. Reply with quote

Jeg var inne på bufetat nå og fikk med meg at bv har vært og kurset seg i mediatrening. Der blir de sannsynligvis drillet i å manipulere naive journalister. Evil or Very Mad
Back to top
View user's profile Send private message
Nina

PostPosted: Wed Mar 01, 2006 10:47 pm    Post subject: Re: Bv på mediatrening. Reply with quote

Charlotte Eriksen wrote:
Jeg var inne på bufetat nå og fikk med meg at bv har vært og kurset seg i mediatrening. Der blir de sannsynligvis drillet i å manipulere naive journalister. Evil or Very Mad

Ole Texmo og jeg meldte oss på - og fikk sponset - et seminar om barnevern og media høsten 2004. Arrangør var Voksne for Barn med datterbevegelse Landsforeningen for Barnevernsbarn.

Ole og jeg var fluer på veggen nærmest, for ellers besto seminardeltakerne av kommunale- og fylkeskommunale barnevernere fra hele landet. I paneldettaten (etter foredragene) satt - også - Karin Woldseth (FrP), Gunnar Ringheim (Dagbladet), Rikke Lassen (berømt bv-advokat) og Kjell Terje Ringdal (Dinamo). Sistnevnte holdt et av de første og mest flammende foredrag - til stor applaus.

*

Tema var hvordan barnevernet skulle møte media når de kom trekkende med enkeltsaker.

Det hele kokte ned til at de skilte mellom "vanskelige" og "enkle" saker. "De enkle sakene" er de opplagte sakene: grov mishandling, påvist voldtekt og tungt rusmisbruk. "De vanskelige sakene" er saker i "grenseland", saker man må være barneverner for å kunne samstemme i. Sistnevnte saker er langt de fleste. Og det er disse sakene det stort sett reageres og opponeres mot.

Nå bestemte barnevernet seg for - godt hjulpet av (sikkert godt betalte) Ringdal fra Dinamo - å utelukkende fokusere på "de enkle sakene". Og det har de siden gjort. De snakker i vei om incest, mishandling, grov vanskjøtsel, narkomane foreldre osv osv, og taler varmt om fosterhjem. At barn i realiteten blir tatt fra sine foreldre fordi foreldrene ikke "ser" dem, ikke "stimulerer" dem, eller fordi de er fattige, unge, syke, arbeidsledige osv. snakkes det lite om.

Sånn styrt informasjon kalles ellers for propaganda...

Twisted Evil

Woldseth fortalte meg at hun opplevde stemningen som ubehagelig, og det gjorde virkelig Ole og jeg óg (og jeg satt rett bak den kvinnen som var ansvarlig for overgrepet mot Kristoffer: Tone Øvergård).
Ringheim var blaut, men ikke del av meningheten. Det undret meg at Dagbladet ikke skrev én eneste artikkel i etterkant av seminaret for å informere om narreriet som var på gang...
Advokat Lassen gjennomgikk den juridiske biten: hvordan de kunne sno seg.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Charlotte Eriksen

PostPosted: Thu Mar 02, 2006 2:41 pm    Post subject: Reply with quote

Dagbladet tør sikkert ikke. De mottar vel sannsynligvis statstøtte til avisa og risikerer kanskje å miste den dersom de avslører bv.
Back to top
xbv
Site Admin

PostPosted: Thu Mar 02, 2006 10:09 pm    Post subject: Reply with quote

Dagbladet elsker det venstrevridde barnevernet.

Last edited by xbv on Sun Mar 12, 2006 11:22 am; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
MH Skånland

PostPosted: Thu Mar 02, 2006 10:19 pm    Post subject: Reply with quote

Dagbladet har det med å ansette folk med sosialfaglig ballast til å styre avisens kultur- og debatt-seksjoner.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    REDD BARNA VÅRE Forum Index -> -->Mediakritikk relatert til manglende innsatts for barnevernsoffer All times are GMT

Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum