REDD BARNA VÅRE Forum Index REDD BARNA VÅRE
VI HAR FLYTTET. NY ADRESSE:
http://r-b-v.net | post@r-b-v.net

FAQFAQ    SearchSearch    MemberlistMemberlist    UsergroupsUsergroups    fchat fChat  RegisterRegister  
  ProfileProfile    Log in to check your private messages Log in to check your private messages    Log in Log in 

Alvheims ti bud

Post new topic   Reply to topic    REDD BARNA VÅRE Forum Index -> -->Til minne om John Alvheim
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Arild Holta

PostPosted: Fri Dec 09, 2005 11:00 pm    Post subject: Alvheims ti bud Reply with quote

Gode råd mot barnevernsovergrep:

http://www.barnasrett.no/Nyttig/alvheims_ti_bud.htm
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
MH Skånland

PostPosted: Sun Dec 11, 2005 9:13 am    Post subject: En klok uttalelse fra Alvheim Reply with quote

*
Jeg har akkurat skaffet meg biografien om Alvheim skrevet av Arvid Møller. Den ser både interessant og lettlest ut. Det ser ikke ut til å være noe spesielt om barnevern der (boken mangler dessuten dessverre en innholdsfortegnelse eller indeks som ville gjøre det lettere å finne frem), men på side 176 sier Alvheim noe som i et nøtteskall forteller oss hva dagens sose-med-barn-samfunn ikke er. Det gjelder barneoppdragelse og omsorg:

"I oppdragelses- og omsorgsoppgaven ligger ikke bare omsorgen for det daglige brød, men foreldrene har også en klar plikt til å oppdra barna sine til frie, selvstendige og ikke minst ansvarsbevisste mennesker. Barn og ungdom må tidligst ulig lære seg å stå på egne bein og ikke andres, de må lære forskjellen på rett og galt, på mitt og ditt – og de må lære å ta ansvar for egne handlinger og egne valg."

Da ville det ikke bli mye plass for de barnefaglige, nei.
*
Back to top
View user's profile Send private message
MH Skånland

PostPosted: Sun Dec 11, 2005 1:24 pm    Post subject: Reply with quote

Et sitat til fra boken om Alvheim, dette er fra side 155 i kapittelen "Nær døden på et hotellrom":

"I september 1993 frontkolliderte John Alvheim med en annen bil på riksvei 360 i Tinnegrend i Telemark. Politikerens bil kom over i feil kjørebane, han måtte ta på seg skylden for ulykken, og ble ilagt bot. Alvheim var på vei hjem fra en begravelse etter en far som tok livet sitt som følge av en vanskelig barnevernsak som politikeren hadde engasjert seg sterkt i.

Ja, når jeg tenker på hvor skrekkelig behandling og skrekkelig fordømmelse mennesker møter når de kommer i barnevernets klør, så er det ikke så underlig at noen ikke orker å leve videre. Det er også mange som da blir rammet av fysisk sykdom, sikkert som et resultat av belastningene, og dør etter hjerneslag eller hjerteattakk. Jeg beundrer alle de foreldre som klarer å leve videre. Jeg er sikker på mange holder ut nettopp av hensynet til barna.

Det er vel karakteristisk for Alvheim at han reiste til en slik begravelse. Kanskje bilulykken etterpå nettopp skyldtes at også han følte inderlig ved tragedien. Andre menneskers ulykker med barnevernet har vært en stor belastning for Alvheim også, det vet jeg han sa.

Marianne
Back to top
MH Skånland

PostPosted: Sun Dec 11, 2005 5:08 pm    Post subject: Reply with quote

For det første har jeg ikke mer enn skumlest ennå. Det er også et spørsmål om det er skribenten eller Alvheim som har valgt temaene og eventuelt begrunnelsen for å velge inn/ut; det vet jeg (ennå) ikke.

For det andre synes jeg folk skal registrere seg med et nick. Hvis ikke, får vi fort forskjellige "gjester" her og er ute av stand til å holde styr på hvem som er forskjellige og hvem som er de samme. Derfor: Velg et nick før man kritiserer/kommenterer!

Marianne Haslev Skånland
Back to top
xbv
Site Admin

PostPosted: Sun Dec 11, 2005 6:01 pm    Post subject: Forum flest krever 'nick' Reply with quote

Forum flest krever 'nick'

For øyeblikket er kun to av alle diskusjonsplassene åpne for alle. (Psykologi er nå stengt.)
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Post new topic   Reply to topic    REDD BARNA VÅRE Forum Index -> -->Til minne om John Alvheim All times are GMT

Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum